PENDAHULUAN
Sejak
berkurun manusia mengiktiraf bahasa sebagai wahana komunikasi antara manusia
yang penting. Di mana sahaja, bahasa merupakan alat perantara bagi kita
menyampaikan perasaan atau pemikiran dalam bentuk tulisan, lisan atau isyarat.
Justeru kemahiran berbahasa perlu dipelajari dan bukan berserah kepada kudrat
semula jadi.
Kemahiran berbahasa meliputi
kemahiran mendengar, bertutur, membaca dan menulis. Kemahiran bahasa yang
berhubung dengan kemahiran lisan melibatkan dua komponen asas, iaitu mendengar
dan bertutur. Kedua-dua komponen ini
berkait rapat dan saling melengkapi. Kemahiran membaca dan menulis pula merupakan kemahiran bukan lisan.
Penguasaan terhadap keempat-empat
kemahiran berbahasa ini penting terhadap murid-murid mahupun individu kerana
sejajar dengan apa yang dikehendaki dan termakub dalam Falsafah Pendidikan
Kebangsaan dan Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu baik di universiti mahupun di
sekolah. Kemahiran berbahasa ini juga merupakan teras kepada penguasaan bahasa
baku dan penguasaan kemahiran berbahasa yang baik yang akan melahirkan pengguna
bahasa yang cekap berbahasa. Namun banyak isu yang timbul dalam penguasaan
kemahiran berbahasa dan banyak pula kajian yang telah dijalankan terhadapnya.
Sebagai bakal pendidik, anda juga seharusnya peka dengan isu-isu kemahiran
berbahasa dan turut berganding bahu dalam usaha memartabatkan bahasa kebangsaan
kita.
Aspek kemahiran berbahasa meliputi
kemahiran lisan iaitu mendengar dan bertutur, membaca dan menulis. Walau
bagaimanapun kemahiran mendengar dan bertutur merupakan aspek asas yang paling
penting dalam kemahiran berbahasa. Hal ini demikian kerana murid-murid yang
menguasai kemahiran mendengar dan bertutur dengan baik biasanya berpotensi cenderung
menguasai kemahiran membaca dan menulis dengan lebih baik. Kemahiran mendengar
yang baik membolehkan seseorang memperoleh dan memproses maklumat dengan tepat.
Demikian juga seseorang yang mempunyai kemahiran bertutur yang baik membolehkan
seseorang menyampaikan perasaan dan fikirannya dengan berkesan. Ini bermakna
seseorang pendengar dan penutur yang baik lebih berpotensi menguasasi kemahiran
membaca dan menulis dengan baik kerana keupayaan mendengar dan bertutur dengan
baik akan membantunya dalam proses membaca dan menulis.
No comments:
Post a Comment