KEMAHIRAN MENDENGAR
Pengenalan
Kemahiran mendengar merujuk kepada keupayaan pelajar
mendengar dengan teliti dan memahami perkara yang didengar dalam pelbagai
situasi pengucapan seperti cerita, arahan, perbualan, soal jawab, laporan
berita, dan perbincangan. Kemahiran mendengar ini adalah kemahiran lisan yang
paling asas dan ia berlaku pada peringkat penerimaan. Pendengaran (listening) juga
merupakan suatu kemahiran yang asas dan utama dalam proses komunikasi.
Seseorang pelajar yang telah dapat menguasai
kemahiran mendengar harus dapat mendengar dengan baik apa sahaja yang
dituturkan oleh orang lain dan dapat memahami maksud serta boleh mentafsir apa
sahaja yang didengar itu dengan tepat. Kemahiran ini juga dimulakan pada
peringkat awal pengajaran bahasa yang bertujuan untuk memungkinkan pelajar
fasih bercakap dalam bahasa yang dipelajari itu. Maksud mendengar
Mendengar
adalah satu proses yang kompleks melibatkan lebih daripada hanya deria
pendengaran. Untuk mendengar dengan baik, kita bergantung pada telinga, minda
dan hati. Ramai orang menganggap bahawa pendengaran dan menengar adalah sinonim.
Ini tidak benar. Pendengaran adalah
aktiviti fisiologi yang berlaku apabila gelombang bunyi mengenai gegedang telinga. Orang pekak menerima mesej sama ada
melalui bacaan bibir atau ASL ( American
Sign Language). Mendengar pula mempunyai dimensi psikologi dan kognitif yang
tidak berlaku kepada pendengaran.
Pendapat falsafah :
Menurut Yahya Othman dalam buku ‘Pedagogi Bahasa’
pula menyatakan bahawa mendengar adalah kemahiran bahasa yang penting dan perlu
dipelajari secara intensif terutama semasa belajar di sekolah rendah dan
menengah seperti yang terkandung dalam sukatan pelajaran. Aktiviti mendengar
penting untuk dikuasai kerana penggunaannya begitu meluas dalam kehidupan seharian.
Peringkat-peringkat
kemahiran mendengar
Kemahiran
mendengar terdiri daripada tiga peringkat iaitu :
i.
Peringkat awal
Kemahiran
mendengar pada peringkat awal bermaksud kanak-kanak mengumpul data yang
didengar. Dalam peringkat ini murid-murid ditumpukan kepada bahagian-bahagian
tertentu daripada apa yang yang mereka dengar. Latihan ini amat baik untuk
melatih murid-murid mendengar dengan teliti maklumat-maklumat yang berkaitan
sahaja dan mengetepikan yang lainnya.
Peringkat pertengahan
a. Mengecam
dan mengingat fakta serta butiran secara terperinci
b. Mengenal
maklumat khusus
c. Mengesan
urutan
d. Mengenal
pasti sebab dan akibat
e. Mengenal
hubungan orang yang berinteraksi
f. Mengesan
sikap dan perasaan orang yang bertutur
iii.
Peringkat maju
a. Mengenal
peranan penutur
b. Mentafsir
maksud penutur
c. Memberitahu
fungsi tekanan dan intonasi penutur
d. Mencari
jalan penyelesaian masalah yang didengar
e. Mengamati
maklumat dan fakta yang didengari
No comments:
Post a Comment